STARTUP – AF STUDIO

Alicja Fątowicz
Październik 1, 2016
187 views

STARTUP –  AF STUDIO rusza na nowo! Od dziś moje studio projektowe oficjalnie widnieje jako działalność gospodarcza w urzędzie statystycznym. Spełnienie marzeń czas START! Koniec z projektowaniem na umowę o dzieło!!! Firma rusza z wielkim power’em do pracy projektowej.

Z racji, że okres przygotowania do otwarcia działalności trwał sporo czasu,  chciałabym podzielić się z Wami jakie kroki przygotowawcze podjęłam. Być może Ty również myślisz o własnym biznesie, gdzie poniższy wpis pomoże Ci się przygotować albo wzbogaci Twoje przygotowania.

1.POMYSŁ NA BIZNES

No tak od pomysłu wszystko się zaczyna. A co tu wymyślać, skoro prawie wszystko już istnieje ;). Jeśli w głowie masz pomysł na biznes, który jest spełnieniem TWOICH MARZEŃ, kochasz to co robisz to pora brać się za BIZNES PLAN. Sumienne sporządzenie biznes planu uzmysłowi Ci, czy warto podejmować ryzyko z podjęciem własnego interesu. Biznes plan został stworzony dla jednoosobowej działalności freelencer’skiej, ale spokojnie rozszerzając go o kolejne punkty zyskasz plan dostosowany do Twoich potrzeb.

1 Część I – Opis przedsięwzięcia

Krótki opis biznesu, branża oraz rodzaj sprzedawanych usług lub produktów.

1\1 Dane przedsiębiorstwa

Określenie wszystkich PKD firmy, określenie nazwy, ustalenia jej adresu oraz miejsca działania – lokal, dom prywatny itd.

1\2 Podstawowe cele działalności

Określenie celów i misji firmy.

1\3 Oferowane usługi lub produkty oraz potrzeba pojawienia się ich na rynku

Jakie usługi lub produkty firma będzie oferować i po co.

2 Część II – Analiza rynku i plan marketingowy

2\1 Analiza rynku

Analiza rynku lokalnego/krajowego/światowego pod kątem oferowanych usług lub produktów.

2\2 Obecni konkurenci

Informacje o najsilniejszej konkurencji – jej mocne i słabe strony. Porównanie swoich usług/produktów względem konkurencji.

2\3 Potencjalni klienci

Kim będą klienci Twojej firmy.

2\4 Przybliżone ceny oferowanych produktów i usług

Wypisanie wszystkich usług lub produktów oraz ich orientacyjnych cen.

2\5 Promocja

Działania marketingowe –  wskazać nośniki reklamy: wizytówki, ulotki,  banery, strona internetowa, reklama internetowa, katalogi internetowe,  portale społecznościowe, reklama prasowa, reklama radiowa, reklama telewizyjna, marketing szeptany i inne…

3 Część III – analiza SWOT

Względem planowanej firmy
Szanse – Zagrożenia
Mocne strony – Słabe strony

4 Część IV – Plan finansowy

4\1 Nakłady inwestycyjne

Oszacować koszt podjęcia działalności – lokal, zaopatrzenie, towary itp.

4\2 Niezbędne zaopatrzenie

Urządzenia, narzędzia, towary, akcesoria itd.

4\3 Koszty miesięczne

Prognoza kosztów – ZUS, media, materiały eksploatacyjne, paliwo itp.

4\4 Planowane przychody miesięczne

Prognoza przychodów ze sprzedaży usług lub produktów.

4\5 Źródła finansowania

Możliwości finansowe, pozyskanie funduszy itp.
Istnieją również orgazniazjae dla STARTUP’ów – inkubatory przedsiębierczości –  gdzie wcale nie musisz zakładać fimry!

5 Część V – Organizacja

5\1 Plan organizacyjny podatkowy

Zapoznanie się z rodzajami opodatkowania i wybranie odpowiedniego, np.
podatek na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt itd.

5\2 Plan organizacyjny konta bankowego

Podzielenie konta bankowego – firmowego na konto główne, ZUS, podatek, oszczędności.
Bądź inny podział według potrzeb. Pozwoli to na sprawne zarządzanie finansami.

5\3 Plan organizacyjny oferty dla klienta

Przygotować ofertę dla potencjalnych klientów.

5\4 Prezentacja firmy

Przygotować opisową prezentację firmy. Pozwoli to na przedstawienie profilu działalności podczas pierwszych kontaktów.

5\5 Organizacja pracy

Godziny i dni pracy, spotkania z klientami, sporządzanie listy zadań/zleceń itp.

6 Część VI – Finanse firm współpracujących

6\1 Księgowość

Wyszukanie firmy, która będzie prowadziła księgowość przyszłego biznesu. Warto wybrać się w „miasto” w celu zapoznania się z ofertą firm księgowych. Zdradzę, że nie które firmy oferują również odbiór dokumentów, co jest super wygodnym rozwiązaniem.

Każdy z sporządzonych punktów planu sprawi, że albo przekonasz się do własnej decyzji o biznesie albo z niego zrezygnujesz. Jeśli decyzja będzie na TAK, plan pozwoli przygotować Ci się do STARTUP ‚u w jak najlepszy sposób. Już podczas jego tworzenia będziesz wiedzieć wiele na temat profilu działalności, konkurencji, kosztach, nakładach finansowych, wybranego podatku oraz oferty swojej przyszłej firmy. Warto zadbać, by oferta wyróżniała się na tle konkurencji, trzeba być w czymś lepszym od innych by zaistnieć. Jeśli starasz się o dofinansowanie unijne biznes plan będzie niezbędny oraz przyda się do wypełnienia wniosku.

W moim przypadku doświadczenie zawodowe oraz długotrwała praca zdalna jako samodzielny grafik oraz webdesigner pozwoliła wcześniej zapoznać się z własnym biznesem.  Natomiast biznes plan pozwolił dopiąć wszystko na ostatni guzik. A co dalej – się okaże.

 

2. REKLAMA

Podczas wcześniejszych przygotowań warto poświęcić więcej czasu na reklamę. Jeśli planujesz podjąć działalność za pół roku, Twoje przygotowania względem kampanii reklamowej oraz wizerunku firmy powinny rozpocząć się już przynajmniej 3 miesiące wcześniej przed planowaną datą.

2\1 KAMPANIA REKLAMOWA

Zaplanuj kampanię reklamową. Określ wszystkie nośniki reklamowe, które warto wykorzystać. Zapoznaj się z ofertami reklamodawców.

2\2 IDENTYFIKACJA FIRMY

Identyfikacja wizualna czyli przygotowanie wszystkich materiałów utożsamiających firmę tj. logo, wizytówka, papier firmowy, teczka ofertowa, ulotka lub folder, baner, reklama zewnętrzna. Mając przygotowane wcześniej projekty graficzne z dniem otwarcia biznesu będziemy mogli już godnie go prezentować. Pamiętaj „PIERWSZE WRAŻENIE ROBI SIĘ TYLKO RAZ” dlatego warto zainwestować w przygotowanie profesjonalnych projektów graficznych wykonanych przez specjalistę.

2\3 STRONA INTERNETOWA

Można powiedzieć, że firma która nie posiada strony internetowej również nie istnieje. Duża dynamika internetu wymaga by firma istniała również w sieci. Oczywiście istnieje wiele różnych możliwości pokazania biznesu w sieci jednak strona internetowa to najlepsza wizytówka. Proces przygotowania strony nie jest krótki, także równolegle z identyfikacją podejmij pracę nad witryną www. Profesjonalny webmaster stworzy stronę internetową oraz z optymalizuje ją pod kątem wyszukiwarek. Dzięki temu w dniu otwarcia działalności Twoję firmową stronę www będzie już można odszukać w internecie.

2\4 WPISY

Jeśli planujesz prowadzić funpage w social media lub blog warto wcześniej przygotować wpisy, które po otwarciu działalności będą publikowane. Zaoszczędzi to Twój czas i przede wszystkim będziesz aktywny z wpisami na bieżąco.

 

Nawiązując do projektu AF STUDIO przygotowanie trwało około 6 miesięcy.
Więcej o wizualnym projekcie możesz poczytać we wpisie PROJEKT AF POD LUPĄ .

 

3. WIEDZA

Nauka towarzyszy nam każdego dnia. Nie zawsze wykorzystujemy jej cały potencjał. Dlatego staraj się pogłębiać widzę dotyczącą profilu wybranej działalności każdego dnia. Wszelkiego rodzaju innowacje wprowadzane w każdą dziedzinę wymuszają nieustanną naukę. By być na bieżąco lub o krok do przodu CZYTAJ! OGLĄDAJ! CZERP WIEDZĘ OD INNYCH I OCZYWIŚCIE ROZWIJAJ SIĘ!

 

4. WSPARCIE

Sama decyzja o podjęciu działalności gospodarczej jest trudna. Dlatego warto wesprzeć się literaturą dotyczącą prowadzenia biznesu. Z książek polecam te z kategorii START-UP. Z pewnością każdy znajdzie odpowiednią dla siebie. Bardzo motywujące są również blogi internetowe i ich różnorodność. Osobiście śledzę dwa blogi  założone przez kobiety BIZNESOWEINFO i BIZNES JAK RYSOWANY, które bardzo wspierają mentalnie i w wolnych chwilach z przyjemnością śledzę i czytam. Oczywiście nie możemy zapomnieć o tych doświadczonych przesiębiorcach to ich rad i doświadczeń warto zawsze wysłuchać.

Zachęcam Cię do podjęcia własnej działalności. Jeśli miałabyś/łbyś pytania lub potrzebujesz profesjonalnych projektów graficznych oraz strony internetowej chętnie pomogę w przygotowaniach.

Alicja Fątowicz

 

UDOSTĘPNIJ

Komentarze: Bądź pierwsza/y